TANKAR KRING MAT OCH TRÄNING VID SJUKSKRIVNING

Godmorgon!
 
Min blogg handlar fortfarande om min hälsa, men såklart så kan jag inte ha träning och hälsa som huvudämne för tillfället då jag absolut inte får styrkelyfta eller köra någon "hoppig" träning på minst 6 veckor, och jag klarar typ av en 10 minuters runda på Ica, sen måste jag lägga mig i sängen/på soffan ett tag och vila (och då har jag ändå åkt bil till/från Ica). 
 
Det är frustrerande hur man inte kan göra grejer som ingår i ens vardag. Jag har inte vågat köra bil ännu för jag känner att jag kan inte göra hela ratt-rörelsen när man svänger. Jag kan inte öppna kökslådorna för de är för tunga. Jag löste korsord igår, efter en stund fick jag sluta för det drog för mycket i högra bröstet (är högerhänt) när jag skrev. Jag måste ha mamma/pappa att förbereda allt i köket åt mig. Igår gjorde mamma 10 st matlådor med gulaschsoppa åt mig (de åker iväg torsdag-söndag), och imorse hade hon förberett gröten och kokat ägget. Det enda jag behövde göra var att starta plattan, hälla i vatten från dl-måttet, hälla i bären från dl-mått, sen sleva upp gröten och kvargen. Hon hade förberett allt. Vad skulle jag gjort utan henne..?! Sen är det frustrerande för varje gång jag hostar/nyser känns det som att allt ska gå upp, att alla stygn ska sprättas upp. Det är frustrerande att kunna må jättebra, för att må jättedåligt en minut senare, och vice versa. Det är frustrerande att knappt kunna ta på sig strumpor utan smärta. Det är frustrerande att sova på rygg. Jag kan dra hur många grejer som helst som är frustrerande, men oj vad det blir negativt. Istället försöker jag tänka på hur bra det kommer bli sen. Hur bra det redan är påväg att bli. Men det är inte alltid så enkelt när det gör ont och drar och stramar. Jag hoppas ni har överseende med det här, för det här är ändå ett ställe där jag har chans att få ut mina tankar och känslor i skrift.. Och jag är ingen negativ person, overall så är jag positiv. Men det är svårt att hålla det till 110% i alla lägen. 
 
Det här inlägget började med vad jag tänkte mig, träning och mat, men spårade i hur jag mådde, haha sorry. Återgå till ämnet, Louise. Som sagt så får jag inte styrketräna eller springa på minst 6 veckor. Mitt gymkort är fryst i drygt 8 veckor (exakt 2 månader) och så tänker jag låta det vara, tänker inte få loss det efter 6 veckor, utan det får helt enkelt ta de här 8 veckorna. 2 extra veckor att vara läka läka läka, så är jag snart tillbaka. Under de här 8 veckorna kommer jag försöka promenera. I dagsläget är det inte att tänka på, som sagt är 10 minuter på Ica tillräckligt. Men så småningom.. Kortare, enklare, lugna promenader. 
 
Jag kommer sätta upp mål för mig själv. Stegvis. Lite åt gången. Jag förstår att jag inte kan smälla på med mina gamla vikter när jag kommer tillbaka, efter att inte rört en hantel eller skivstång på över 2 månader. Men muskler är lättare att komma ikapp med, än konditionen. Det är konditionen jag är orolig för. Har tänkt köra på ett annat träningsupplägg än tidigare, men filar fortfarande lite på det. Kommer nog fortsätta med 3 pass i veckan, och de veckor jag får till 4 stycken kommer jag se som en bonus. 1 av dessa 3 passen kommer jag köra som rent konditionspass. Antingen kommer jag köra uppvärmning --> intervaller --> nedvarvning, eller uppvärmning --> längre sträcka --> nedvarvning. Som sagt filar jag fortfarande på detta, men har ett mål att i år ska jag fixa milen. Innan sommaren. (OBS! Mål går alltid att ändra slutdatumet på. Märker jag att det kommer inte gå till sommaren, då skjuter jag på det. Avbryter inte, ger bara mig själv mer tid. För vem tjänar på att jag bryter ihop om jag inte klarar målet i tid?) De andra 2 passen kommer antagligen bli rena styrkepass. Tror att jag fortfarande kommer använda Rickards träningsprogram gällande styrkan, men med lite justeringar och tillägg kanske. Mer om det senare.
 
Nu när jag ligger sjukskriven och knappt kan röra mig, mer än soffan/sängen till toan, förbränner jag ju inte alltför mycket. Därför tänker jag att jag inte behöver riktigt lika mycket mat heller, för jag har ingenstans att göra av det. Jag har tillåtit mig själv nu i några dagar att äta helt utanför kostplanens ramar. Jag har ätit mängder av choklad och annat gott. Och det har varit okej, man måste få göra det ibland. Nu är jag dock mer fokuserad och tror att jag kan hitta tillbaka. Men som sagt, det kommer inte funka att jag äter de mängderna jag åt när jag tränade styrka och HIIT 3-5 gånger i veckan, det är inte rocket sience att förstå det. Jag kommer äta lika många gånger per dag, möjligtvis bara 5 istället för 6, skippar eventuellt sista mellanmålet. 
 
Min frukost tänker jag inte ändra på för en sekund. Behöver starta dagen rejält och känner att jag kommer bara sinka mig själv genom att skära ner på den, så den blir oförändrad. Till mellis har jag vanligtvis 104g kvarg och en handfull nötter per mellanmål, nu tänker jag istället äta en halv liten burk med kvarg (de som är 150g), så cirka 75 g, men fortfarande en liten handfull med nötter. Kommer dela upp lunchen så jag äter hälften av lunchen till lunch, och andra hälften till middag. På så sätt får jag i mig lagad mat två gånger på en dag, precis som jag vill ha det, men en mindre mängd. Efter lunchen andra halvan av kvargen och lite nötter. Middagen nämnde jag. Sen återstår det att se med sista målet. Har kommit i säng i tid de här dagarna då jag är utmattad varje kväll, så har inte ätit något sista mål. Känner inte att min kropp behöver det i dagsläget.
 
Okej, inlägget var inte tänkt att bli såhär mycket, men det är mina tankar kring allt det här. För det är inte lätt att veta hur man ska äta och ha sig när man inte kan röra på sig. Man får helt enkelt prova sig fram och det är det jag gör nu. Fungerar inte detta, nej då får jag ändra på det. 
 
Nu ser jag fram emot att planera mina mål och kommande träningspass! Har några böcker att inspireras av här hemma.
 

Såhär har jag gått klädd större delen av dygnet dessa dagarna. Håret kan jag inte göra någonting åt då jag fortfarande inte riktigt kommer upp med armarna dit, så mamma får fläta om ibland på kvällarna. Kläderna orkar jag inte bry mig om, de är sköna och mysiga, med andra ord perfekta i det här läget.
Bröstförminskning